This post is also available in: nb

Moss blanket

Jeg har lenge vært opptatt av overflater og strukturer ute i naturen som bark, steiner, røtter, lav og mose.
I have been intrigued by organic surfaces and their texture and structure for a long time. Tree bark, stones, roots, lichens and moss.

Moss

Ullpleddet Bjørk laget jeg opprinnelig til konkurransen “Identitet”, organisert av Norges Husflidslag. Det er inspirert av bjørkeskogen her i nord. Kanten er lysegrønn, slik de klebrige museørene er i juni, når hele skogen lukter vår.

Birch blanket

The blanket  “Birch” was made especially for the design and crafts competition “Identity” hosted by the Norwegian Crafts society and was inspired by organic surfaces of the birch tree. The edge is light green, reminiscent of the first, sticky leaves that appear in June and make the whole forest smell spring.

Birch blanketPleddene har et uorgansiert, kaotisk og organisk mønster og de frynsene varierer mellom tykk og tynn, vokser sammen og deler seg, slik som røtter og grener.

Rock ThrowAll blankets have a disorganized, a bit chaotic, organic pattern, the fringes vary from thick to thin and grow together or apart from each other like roots or branches.

Rock ThrowHelt siden jeg var liten og klatret på store steiner når vi var på fjelltur, har jeg hatt sans for kartlaven. Det grønne, knudrete mønsteret lyser opp i en grå og trasig ur eller er et vårtegn, når den stikker opp av snøen på en stein.

Rock with map lichenWalking in the Norwegian mountains since childhood, the green pattern of the map lichen has always intrigued me. It gives color to the grey and drab stone desert or is a green sign of spring to come, growing on a rock protruding from the snow.

Warszawa Pobeda GazJeg hadde sett bilen mange ganger når jeg kjørte forbi, der den står under det fineste treeet i hele Ullsfjorden, men aldri tatt meg tid til å stoppe. For mange, mange år siden var den skinnende turkis og ble vist fram til slekt og venner av en stolt og lykkelig eier i etterkrigstidas Troms. Nå var den et trist og samtidig spennende syn,bade stygg og ødelagt, men samtidig vakker, med lyse blå lakk krakeleret med rustsprekker og værbitte, rustne skjermer. En del letting på nettet avslørte at det var en Moskvitch, dvs. en Warszawa Pobeda Gas 1953 modell.

I had looked at his car, parked for good under the most beautiful tree in Ullsfjord, for some years from the car window, but never taken the time to stop. Long ago been it had been a bright turquoise, now it was a sad sight, but at the same time intriguing. The surfaces varied form just ugly to beautiful, rusty patterns of decay in light blue laquer. It was a Moskvitch Warszawa Pobeda Gas, 1953 model, a brand then quite common in Norway.

Rust blanketDet er lite som overgår lukten fra ei solvarm myr en augustdag, på leting etter oransje moltebær, traskende i gummistøvler gjennom brun torv gjennomvevd av tynne lyngrøtter og tykke grønne og røde mosetepper i gummistøvler.

Moss ThrowAlmost nothing compares to the warm smell of sun heated peat an afternoon in august, trailing the moor searching for the orange color of cloudberries and looking at the fine web of heather roots in the brown peat, or wading through the deep green, brown or red and soft moss carpets in rubber boots.

Peat throwHåndveving er en langsom prosess. Etter veving filtes pleddene lett og håndbørstes til de er deilig myke, kun ved hjelp av muskelkraft.
The process of hand weaving is slow. The blankets are slightly felted and hand brushed until they are soft, by use of muscle power only.

 

Brushing by handPå grunn av den manuelle framstillinga er ingen pledd helt like, men har små varasjoner som gjør hvert pledd til en unik, helt håndlaget gjenstand i hjemmet.
No blanket is completely alike, due to the manual production process there will be small variations which make every blanket to a unique, handcrafted item in home.

Rock Throw